Information om Silkeborg Skakklub

Bestyrelse / Kontaktpersoner

Klik her for at se skakklubbens bestyrelse og kontaktpersoner.

Spillested og tid

Lunden, Vestergade 74, 1. sal hver torsdag kl. 19.00 til 24.00. Klubben er lukket i skolernes sommerferie. Se også kalenderen

Plads til alle !

Klubben har ca. 70 medlemmer. Nogle tager skakspillet meget seriøst mens andre mest kommer for at hygge sig. Styrkemæssigt har vi spillere på alle niveauer.  Fælles for alt og alle i skakklubben er det virkelige gode kammeratskab og den hyggelige afslappede atmosfære.

Køn og alder

Vi har medlemmer i alle aldre. Vi håber snart at få nogle flere kvindelige medlemmer !

Ratingtal

Ratingtallet er et mål for en spillers styrke.

• 1000 - 1499 er 3 Klasse
  • 1500 - 1699 er 2 Klasse
  • 1700 - 1899 er 1 Klasse
  • 1900 - 2299 er Mesterklasse

Herefter følger kandidatstyrke, landsholdsstyrke, international styrke (IM) og stormesterstyrke (GM)

Silkeborg Skakklub råder over en del mesterspillere. Per Knudsen topper ratinglisten, men vi har spillere på alle niveauer - se ratinglisten. Nye medlemmer tildeles et ratingtal mellem 1000 til 1300. Hver gang du deltager i en rigtig turnering såsom klubturneringen eller byturneringen vil dit ratingtal blive reguleret -  jo flere partier du vinder jo højere bliver dit ratingtal.

Skakturneringer

• Lynskak-mesterskabet afholdes første torsdag i januar. Hver spiller har kun 5 minutter til hvert parti.
  • Hurtigskak-turnering over 3 torsdage med 1 times partier afvikles i januar/februar.
  • Klubmesterskabet starter i februar måned og spilles over 7 aftener (7 kampe). Vinderen af den øverste klasse (mesterklassen) er klubmester.
  • Sommerskak spilles fra maj til september kun afbrudt af skolernes sommerferie. Her spiller alle mod alle - men med tidshandicap, jo stærkere en spiller er jo mere tid må han afgive til sin modstander.  Hver aften spilles for sig så man behøver ikke komme hver gang.
  • Den åbne byturnering starter først i september. Her kan spillere fra udenbys klubber deltage. Vinderen af mesterklassen er Silkeborg´s mester i skak.
  • Pokalturneringen begynder i december måned. Vinderne går videre til næste runde, ved remis går den videre der har det laveste ratingtal. Der spilles med tidshandicap.
  • Juleturneringen afholdes 4. juledag Der spilles hurtigskak over 7 runder.

Skak mod andre klubber

Skakklubben spiller holdskak mod andre byers klubber under D.S.U. på samme måde som f. eks. i fodbold. Et hold består af 8 skakspillere. Silkeborg skakklub deltager normalt med 4 hold.

Venskabskampe

Hvert år i september spiller vi en 4 by´s turnering mod tre andre klubber over 16 brætter på samme tid. I 1995 vandt Silkeborg denne turnering foran Kjellerup, Skanderborg og Horsens. Silkeborg vandt også turneringen i 1997, 2001 og 2015.I 2011 delte Herning, Skanderborg og Silkeborg førstepladsen.

Kæmpeskak / Udendørsskak

Silkeborg kommune har fremstillet kæmpe skakbrikker, og klubben har på Søndre torv lagt et 4x4 meter stort skakbræt. Nu mangler vi kun dig til at komme og flytte rundt på brikkerne! Har du en kammerat kan i spille et parti på Søndre torv. Sommeren 1998 har skakklubben inversteret i et nyt stort skakspil og bræt som kan flyttes til alle mulige spillesteder. Så har du et ønske om at arrangere en lille turnering så kom frit frem! Vi spiller igen i år fra maj til september.

Skoleskak

Vi bruger skakken som pædagogisk metode til at styrke børn og unges intellektuelle og sociale udvikling i et mangfoldigt og forpligtende fællesskab på tværs af alder, køn, religion, geografi og etnicitet, hvor deltagernes koncentration, selvstændighed og analytiske evner stimuleres til et sundt undervisnings- og livsforløb.

Vi sætter trivsel og tryghed i højsædet.

Med to instruktører er niveau-opdelt undervisning allerede en realitet.

Den første mandag i hver måned er der undervising i Lunden fra kl. 19:00.

Skak på computer og internet

For dem der er interesseret i skak på computer eller skak på Internet har vi også mulighed for hjælpe. Kom ind og hør nærmere.

Hygge/samvær

Hvert år arrangerer Silkeborg Skakklub en julefrokost samt en julehygge aften, hvor vi spiser ude eller gør noget andet end skak. Ved julehygge dagen er der mulighed for tage sin kone eller mand med. Alle klubbens turneringer og øvrige aktiviteter afvikles på en hyggelig og afslappet måde.

Mad og drikke

Der kan købes kaffe, sodavand samt kage eller slik.

Rygning

Rygning er ikke tilladt i Silkeborg Kommunes lokaler, hvorfor rygning skal foregå udendørs.

Skakblade

Dansk Skak Unions medlemsblad sendes gratis til alle medlemmer 4 gange om året.

Kontingent

• Junior op til 14 år: 360 kr om året
  • Junior 14 - 20 år: 420 kr. om året
  • Senior: 850 kr. om året
  • Pensionister: 650 kr. om året
  • B-medlemmer: 250 kr. om året.

Tilskud

Der gives tilskud til juniorer, der vil deltage i skakturneringer. Desuden gives der tilskud til kørsel i forbindelse med holdkampe.

Vil du vide mere ?

Vi håber hermed at have givet et kort indtryk af, hvad vi står for, men ønsker du yderligere oplysninger er du meget velkommen med spørgsmål til undertegnede eller en af de øvrige kontaktpersoner eller mød op for at snuse til atmosfæren.

Silkeborg Skakklub af 1930
Johnny Koust Rasmussen, Formand