Holdskak

Der var fuldt belagt i torsdags, hvor vi havde hele tre hjemmekampe.
Både Skødstrup 1 og 2 var på besøg hvor de mødte henholdsvis vores 2. og 3. hold mens vores 4. hold tog imod Hadsten.

Silkeborg 2 - Skødstrup 6½ -1½

Skødstrup 1 var hårdt ramt af afbud og var nødsaget til kun at stille med 6 mand så Johnny Koust Rasmussen og Peter Kristensen vandt uden kamp.
Jack spillede (selvfølgelig) en gambit men partiet bevægede sig ikke over remisgrænsen, men remis var også et fint resultat.

Arne mistede en bonde ved en fiks detalje men fik sat en evigskak ind og fik det halve point.

Davids parti fik jeg ikke set så meget af - men remis blev det også her.

Peter Poulsen spillede et rigigt "Peter Poulsen"-parti - fuld fart over feltet og frem med bønderne mod modstanderens konge.
Det kraftige angreb gav et par sunde bønder i overskud og sejren blev kørt sikkert hjem.

Tom fik stille og roligt opbygget et pres og efter en fiks detalje med trusler om mat i bunden brød modstanderens forsvar sammen og Tom har nu 2 af 2.

Peter Matzen spillede efter samme recept - vedholdenhed og til sidst bryder modstanderens forvar sammen.

Silkeborg 3 - Skødstrup 2 6½ -1½

Her var alle mand i kamp men vi var dog ratingfavoritter. Kim, Steen Konradsen, Søren Ottesen, Claus og Søren Svendsen vandt alle mens Carsten, Kurt og Henning fik remis.

Silkeborg 4 - Hadsten  2½ -2½
Jeg har modtaget følgende referat fra holdkaptajn Knud Mogens:

I år har Silkeborg skakklub som bekendt fire hold som deltager i holdturneringen. 4.holdet, der er et 5-mandshold spillede første gang den 24.november, det var hjemme mod Hadsten som kun har et hold.

Oliver og Anders var med for første gang. Efter deres flotte resultater i efterårsturneringen havde jeg ventet at de også ville brillere i holdkampen, som vi tre gamle (undskyld erfarne) spillere ( Iver, Tommy og undertegnede) ikke kunne hamle op med. Men det skulle gå anderledes - i hvert fald denne holdkamp.

Oliver havde 1.brættet. Desværre fik han ikke rokeret kongen. Det betyder ofte at kongen kommer tidligere vanskeligheder end ellers og det skete også her. Tårnene stod indespærret alt for længe så dronningen kom virkeligt på arbejde og måtte også byttes af med et tårn for at undgå en mat. Da tårnene endelig kom i arbejde var stillingen tabt. Modparten kunne tage bønderne på dronningefløjen, få en bonde ned og lade dronningen byttes af med et tårn og straks få bonden forvandlet til en ny dronning.

Jeg havde 2.brættet. Med hvid var mine første tre træk d4,c4 og Sf3. Min modpart spillede f5,Sf6 og d6. Efter vores rokader gik min modpart til angreb på midterbønderne og det betød at jeg stod med en isoleret bonde på e-linien. Sort gik naturligvis efter e-bonden medens jeg til gengæld gik efter f- og e-bonden. Med løberen fik jeg jaget dronningen væk og fik slået f-bonden med min dronning, derefter slog dronningen e-bonden med skak og afbytning af dronningerne. Derefter havde jeg et tårn som truede hans sorte løber som blev dækket af en springer der blev truet af min hvide løber. Springeren blev dækket af den anden springer som jeg fik truet med en bonde. Derefter brød hans stilling sammen og sejren var hjemme.

Iver havde 3.brættet. Spillet var lige længe og blev mere og mere åben. Truslerne på kongestillingerne blev derfor også mere alvorlige. Ivers modpart havde ikke fået rokeret kongen, så han fik efterhånden de største problemer. Han måtte have dronningen hjem får at beskytte kongen. Men Iver tog først en springer og derefter tvang han modparten til at bytte dronningen af med et tårn. Modparten kunne nu ikke undgå en mat. Det andet point var nu hjemme.

Tommy havde 4.brættet. Han blev sidst færdig. Efter at have byttet officerer af havde parterne de fleste bønder plus et tårn og konge tilbage. Nu var kunsten hvem der kunne tage den andens bønder og selv få en enkelt til forvandling. Tommy fik først taget bønderne plus han havde en randbonde på vej til forvandling. Men kongen var i fare for at gå mat i den anden side af brættet så han måtte bruge tårnet for at holde modpartens konge væk. Det kostede til sidst bonden og parterne blev enige om remis.

Anders havde 5.brættet. Han havde en god udvikling og førte med en officer. Det sÃ¥ ud til at han ville vinde kampen. Men sÃ¥ skete katastrofen. Det er ikke ukendt at nÃ¥r man føler sig sejrssikker er man tilbøjelig til at tænke mere pÃ¥ sin egen udvikling end modpartens. Kongen var placeret "sikkert" pÃ¥ h8 og bang! sÃ¥ var der mat i bunden. Havde Anders vundet vi fÃ¥et en flot sejr. Efter rating stod begge hold nogenlunde lige, sÃ¥ det er trods alt i orden at det endte med 2½ - 2½ til begge parter.Â