Holdskak

Silkeborg Skakklub har fået en glimrende start på årets holdturnering.

I søndags lagde 1. holdet hårdt ud med en storsejr på 6½-1½ på udebane mod Herning. På papiret var det en meget lige dyst (Dr. Elo forventede en sejr på 4.06-3.94 til Herning!) men vi gjorde rent bord på de 6 øverste brætter.

I går spillede 2. holdet 4-4 mod SK1968 IV. Et glimrende resultat mod ratingfavoritterne fra Århus (2.85-5.15).

Jack tog remis i noget der også fra sidelinjen lignede en lige stilling.

Arne vandt en kvalitet i modstanderens tidnød men slutspillet var vanskeligt og det blev remis.

Peter Poulsen kæmpede hårdt i et langt parti og efter en del slagudvekslinger, ofre og kritiske stillinger måtte modstanderen (endnu en Peter!)  opgive.

David blev sat under pres men han holdt tungen lige i munden og i et slutspilt med remis-faktoren uligefarvede løbere blev der taget remis.

Formanden tog efter nogle hurtige afbytninger en remis i 16 træk (så fik jeg også tid til at se de øvrige kampe!).

Anders spillede en giftig gambit og gav et par bønder for et kraftigt angreb. Forsvaret holdt dog og efter at røgskyen var lettet måtte Anders opgive da den materielle investering var for stor. Men absolut underholdende spil!

Kim kom under kraftigt pres på dronningefløjen og måtte give en officer for at få aflivet et par livsfarlige fribønder. Slutspillet kunne dog ikke holdes og kim måtte opgive.

Søren Ottesen fik en (set udefra) en fin stilling med en måske afgørende fribonde. Det så dog kritisk ud da modstanderen fik 2 tårne på anden række, men Søren holdt sammen på det. Til slut vandt Søren først en officer og siden ekstra bønder og dermed partiet.