1. division 2012-13

Juhuu sidste år rykkede vi som bekendt tilbage i 1. division efter to år i 2. division.

Sidst vi var i 1. division, var vi i rækken i fire år. Det var fire benhårde år, hvor vi hvert år måtte kæmpe med det yderste af neglene for at blive i rækken.

I år har vi et stærkere hold, og det er også lykkes for os at komme pænt fra start.

Præsentation af holdet er vel overflødig, og dog, mange af spillerne fra førsteholdet er af arbejdsmæssige årsager hel eller delvis passive i og omkring klublivet.

1.    Per Knudsen 262 førsteholdskampe heraf de sidste 251 på bræt 1!! Per debuterede i sæson 72/73 med 3/3. Med en `all time` scoringsprocent på 65, er Per med rettet altid frygtet af vores modstandere.

2.    Preben Sonne er klubmand!! Han debuterede i sidste sæson med maksimum point 7 af 7. Preben er en særdeles kærkommen forstærkning til førsteholdet og udfylder det svære bræt 2 med bravur.

3.    Vores normale skribent, Steen Skov Andersen debuterede på førsteholdet i sæson 02/03. Han har i flere sæsoner spillet det svære 2. bræt. Næste gang han spiller, bliver det kamp nr. 50 for holdet.

4.    EDB manden Flemming Hundebøll, debuterede tilbage i sæson 74/75. I perioden fra 77 til 81 studerede han i Aarhus og spillede for Brabrand. Flemming har foreløbig spillet 224 kampe.

5.    Michael Sørensen, debuterede i sæson 04/05, og han har spillet 57 kampe. Michael er ikke aktiv i klubben, men holder sin form vedlige med e-skak, hvor han har et kolossalt højt ratingtal.

6.    Med debut i 75/76, er jeg en af klubbens fire dinosaurer. I perioden fra 92 til 95 spillede jeg for Kjellerup. Jeg har spillet 193 kampe, og i søndags scorede jeg førsteholds point nr. 100!!

7.    Unge Søren Mejrup debuterede tilbage i 90/91. I perioden fra 94 til 10 har han spillet for Kjellerup. Søren har spillet 44 kampe for førsteholdet, og er startet den nye sæson stærkest af alle med 2½/3.

8.    Peter Haarup debuterede ligesom Per tilbage i sæson 72/73. Han er holdleder, den ældste dinosaur, og indehaver af klubrekorden med 263 førsteholdskampe. Spillede i perioden fra 95 til 11, 103 kampe i træk uden afbud!!

- - - - -

9.    Som reserve har vi i år to gange benyttet Hans Ulrich Christensen. Han debuterede i 08/09 og har spillet 19 kampe. Hans er flyttet til Fredericia, og er desværre tabt for holdet efter denne sæson.

10. Som reserve har vi i år en gang benyttet Peter Poulsen. Peter debuterede 01/02 og har spillet 66 kampe. Peter er en rigtig klubmand, som vi altid kan regne med. Han er ligeledes en ildsjæl indenfor skoleskakken.

Runde 1

I første runde var vi en tur i Herning, og her blev det til en storsejr på 6½ - 1½. Et resultat der var 2,56 point bedre end forventet, og stadig står som den næstbedste performance i hele divisionsturneringen. Sejren mod Herning var ikke et point for stort, på dagen var vi bedre og vi fik forholdsvis hurtigt bragt 6 gevinster i hus.

Runde 2

I anden runde var vi en tur i Nørresundby, her mødte vi divisionsturneringens næstældste hold (59,9 år gennemsnit). Vi havde langtfra den samme medgang som i Herning, og fik ikke udnyttet de stillinger vi havde efter 20-25 træk optimalt. Vi måtte derfor nøjes med 6 remisser, og tabte 5 – 3 til nisserne!

Runde 3

I tredje runde, tog vi hjemme i egen hule mod Esbjerg. En lige kamp, med harmonika og julemusik - fra Metals børnejuletræ - endte med en gevinst til hver side og 6 remisser.

Efter de første tre runder, har vi ikke haft et eneste langt parti. Alle partier har været afsluttet efter højest 4 timers spil. Og det er faktisk temmelig usædvanlig for os. I øvrigt spiller man i divisionsturneringen med en maksimal spilletid på omkring 6 timer. Betænkningstiden er den enkle: 1½ time til 40 træk, plus en ½ time til resten af partiet, plus et tillæg på et ½ min pr. træk fra træk 1.

Torben Bødskov